INTELEGEREA SUNETELOR MEDIULUI INCONJURATOR SI INTELEGEREA VORBIRII
Strategii de îmbunătăţire a interacţiunii în comunicare
- folosirea deprinderilor de citire a limbajului
- concentrare, atenţie la discursul interlocutorului
- eliminarea piedicilor în receptarea mesajelor (descoperirea zonei gurii, reducerea mişcării capului)
- vorbire clară, naturală
- repetarea mesajului neînţeles
- reformularea anumitor mesaje neînţelese
- apropierea de persoana care vorbeşte
- depărtarea de surse zgomotoase
TAV (terapia auditiv –verbală) - expectanţe realiste |
DEPRINDERILE DE COMUNICARE
|
TERAPIA VOCII
- educarea ritmului - sincronizarea ascultare/răspuns |
TELEFONUL
Statisticile demonstrează că 71% dintre purtătorii de IC folosesc telefonul şi 54% utilizează telefonul mobil (2006, MED-EL)
- stabilirea obiectivelor, abilităţilor de folosire a telefonului, evaluarea potenţialului
- practicarea simulării conversaţionale
- conversaţii reale cu persoane familiare / nefamiliare
MUZICA ŞI IC
Mulţi purtători de IC sunt atraşi de muzică şi doresc să exploreze acest domeniu. La început pot fi dezamăgiţi deoarece ei aud doar ritmul muzicii, melodia nefiind accesibilă. Aprecierea muzicii se îmbunătăţeşte odată cu experienţa de ascultare.
Modalităţi de dezvoltarea a abilităţilor de apreciere a muzicii:
- la început se recomandă ascultarea unui instument (pian, chitară etc.), mai multe instrumente deodată sunte percepute ca zgomot
- sunetul viorii nu este agreat de persoanele cu IC în fazele incipiente de ascultare a muzicii
- observarea mânuirii instrumentelor concomitent cu ascultarea acestora
- explorarea unui pian, a clapelor, exerciţii de ascultare a sunetelor produse de acest instrument
- s-a remarcat faptul că deprinderile de ascultare se îmbunătăţesc considerabil după 6-12 luni de la implant
Material realizat de prof. logoped: Antonela Chezan